Pages

Friday, April 29, 2011

Akhlak seindah wajah

jangan dok cermin muka ja, cermin akhlak juga~ QM

Alhamdulillah di sini saya ingin mengambil kesempatan berkongsi sedikit sebanyak perkongsian moga ia memberi satu lonjatan kepada kita agar sentiasa iltizam dan istiqomah kepada Deen Allah.

Saya ada seorang sahabat yang tinggal satu bangunan dengan saya, dan saya amat mengenalinya, apa yang saya ingin berkongsi tentangnya ialah tentang kegemarannya. Dia ini bolehlah dikatakan sebagai budak yang handsome la. Di rumahnya ada beberapa cermin, setiap kali dia melalui kawasan di rumahnya yang mempunyai cermin, mesti dia memerhati cermin untuk melihat wajahnya dan kekadang memuji-muji kehandsomannya. Hatta jika saya berjalan bersamanya, setiap kedai yang cermin pintunya ada pantulan akan dilihatnya sambil menanya pendapat saya tentang wajahnya.

Ada kaitan tak tajuk saya dengan kisah di atas?...
Ada kot
Ish Macam Tak dak kaitan ja.

klau awak rasa tiada kaitan kita bagi juga ada kaitan sikit-sikit.

Saya terfikir bila melihat perbuatan sahabat saya ni, mungkin perkara ini Allah nak didik saya, Saya terfikir dalam benak saya, kenapa bila melihat cermin Rasulullah SAW sarankan kepada kita untuk membaca doa.
Sebelum tu awak tahu tak doa tengok cermin? tak tahu? bagus, nie yang saya nak bagi tau kat awak:



اللّهُمَّ كَمَا حَسَّنْْْتَ خَلْقِيْ فَحَسِّنْ خُلُقِيْ


"Ya Allah, seperti mana engkau mempercantikkan kejadianku, percantikkanlah akhlakku"


Kita lihat bagaimana Rasulullah ajar kita membaca doa yang sungguh indah dan molek, kita mohon pada Allah setelah kita melihat cantiknya susunan Allah pada wajah kita, hidung sata, mata dua, telinga dua, muka putih, muka kuning langsat, dan sebagainya, maka kita mengharap dan memohon doa pada Allah juga agar akhlak kita juga terbaik bukan cacat, moga ada akhlak bercakap benarnya, amanahnya, sopan santunya, saling menghormati, saling mengasihi, bertanggungjawabnya, kesungguhannya, kerajinannya, dan sebagainya.


Dah nampak dah kaitan?
Sejauh mana cantiknya kita, sejauh mana handsomenya kita, semuanya balik pada Allah, apa guna muka cantik tapi Akhlak tiada,Jika muka kita ada jerawat sebiji sekali pun, kita sudah risau, tp bila kecacatan dalam akhlak kita, tak risau langsung. 


Kalau produk-produk kecantikan semua kita guna untuk nak hilangkan jerawat yang sebiji untuk nak jaga kecantikan kita, tapi kita tak ada guna apa2 produk langsung untuk merawat kecacatan akhlak kita. Dan doa ini menjadi muhasabah kepada kita agar akhlak kita juga terawat.


Saya teringat waktu zaman sekolah dulu, sahabat saya pernah bagi tahu kepada saya, jika kita dapat isteri yang tidak lawa (x cantik), kita rasa tak senang hati melihatnya, kita toleh muka ke tempat lain, maka hilanglah wajahnya dari pandangan kita, atau walaupun tak cantik tapi melihat akhlak diapun dah tenang hati  dah... Tapi jika isteri cantik akhlak buruk, kita toleh wajah ke tempat lain pun orang ramai akan menceritakan keburukan isteri ataupun toleh wajah ke mana tempat pun sikap buruknya tetap memburukkan pandangan kita.


Jadi mari lah kita bina diri untuk rawat kecacatan akhlak kita menjadi seindah wajah kita, seindah bunga yang mekar berkembang....

No comments:

Post a Comment

Undi Anda adalah Rahsia