Pages

Tuesday, May 24, 2011

Bakal menjadi Tetamu Allah

Alhamdulillah syukur atas nikmat dan kurnian Allah... akhirnya selesai sudah exam akhir semester ini, hanya menanti result yang akan keluar dalam minggu nie paling lama. moga keputusan saya Islam dapat tumpang walaupun sedikit.
selesai sudah exam maka berdebarlah hati menanti keputusan...

Bersyukur juga sebab pada awal bulan 6, Insya Allah saya bakal menjadi tetamu Allah. Rasa tak sabar nak jejak kakidi bumi haramain.. asyik terbayang2 ka'bah dan raudah. Betapa seronoknya hati ini bakal dapat menjadi tetamu Allah. Doa2lah saya selamat sampai ye..:)

Saya nak mengajak diri saya dan pembaca2 dan sahabat2 saya yang akan bertolak dengan saya untuk melihat bahawa umrah dan ziarah kita ini merupakan satu stesyen penjanaan iman., satu tempat mengumpul bekalan bagi menjalani hari yang mendatang baik hari2 di dunia ataupun hari2 di akhirat. Ia merupakan tarbiyah imaniyah bagi kita untuk melihat kehidupan kita semua sama ada selaras dengan apa yang dikehendaki oleh Allah dan rasulNya.

Apa yang membuatkan hati saya kempunan sangat nak pergi ziarah  dan umrah kat sana....
Labaikallah humma labaik... aku  hadir menyahut panggilan mu Ya Allah

1. Tempat bermulanya ajaran Islam. tempat yang membuatkan kita rasa izzah, sebab di sini bermulanya sirna keimanan sehingga sirnanya menjangkau seluruh alam. Kita akan menginsafi tentang diri kita, para2 sahabat yang mengorbankan seluruh jiwa dan raganya untuk islam agar generasi kita merasai kenikmatan iman dan islam tetapi kita tidak menyumbang apa2 untuk islam.

2. Di sini terletak makam Rasulullah SAW.. manusia yang paling kita cintai melebihi segala-galanya selepas ALlah SWT. Yang membuatkan kita kenal Allah.

3. Dari Abu Hurairah Radhiallahu Anhu Rasulullah Sallallu 'alaihi Wasallam telah bersabda "Melakukan sekali sembahyang di dalam masjidku ( Masjidil nabawi di Madinah ) ini adalah lebih baik daripada 1 000 kali sembahyang dalam masjid yang lain melainkan Masjidil Haram." Berdasarkan hadis ini kita memahami betapa banyaknya ganjaran untuk orang yang solat di Masjid al-haram. Maka alangkah baiknya kita berebut2 untuk melaksanakan solat di sana.


4. dan banyak lagi. mungkin disebabkan terlalu banyak. maka tidak sempat untuk saya menceritakan dengan lebih mendalam tentang perasaan dan jiwa yang teramat rindu untuk menziarahinya.


Akhir kata doakan saya dan sahabat2 saya selamat sampai dan selamat pulang untuk menjadi tetamu Allah dalam rangka ubudiah lillah seterusnya menjadi turning point kepada iman agar terus tsabat atas keimanan dan ketaqwaaa. Isya Allah.

2 comments:

  1. semoga kita semua akan menjadi tetamu-Nya yang diredhai dan diberkati. semoga beroleh haji kecil yang mabrur. tetapi apalah ertinya menjadi tetamu tanpa sebarang persediaan terutamanya dari aspek rohani?

    :)

    http://al-syaibani.blogspot.com/2011/05/tetamu-ilahi.html

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas nasihat... bermula dari sekarang saya akan berubah...

    ReplyDelete

Undi Anda adalah Rahsia