Pages

Thursday, July 21, 2011

Khilaf sesama Nenek

Saya sayang nenek saya
Satu hari tu saya buat panggilan ke Malaysia, biasalah bila dah naik rindu kat keluarga di Malaysia, maklumlah belajar luar negara lama tak berhubung dengan keluarga. Kebetulan pula waktu saya call tu ada kedua-dua nenek saya nie (sorang nenek belah mak dan sorang belah ayah) di rumah saya, maybe datang ziarah rumah. Macam biasalah sembang dengan si ayah, dan selesai berborak sembang dengan dua orang nenek, berebutlah kedua-duanya nak cakap dengan cucu yang dirindui yang lama tak berjumpa.

Saya berborak dengan si nenek belah mak, dia berpesan pada saya yang membuatkan saya teringat sampai sekarang, "Duit yang abah bagi tu simpan la jangan dok guna sangat, kalau bab makan hang boleh puasa ka...." lebih kurang macam nie la dengan loghat Penangnya. saya pun menggiakan je.

Kemudian sembang pula dengan si nenek belah ayah, soalnya" Sana pukui berapa?" "Pagi" saya menjawab, "Hang menyorok(sarapan pagi) lg?" tanya dia lg dalam loghat kedahnya, saya diam je sbb memang pagi tu saya belum bersarapan lg, dia mengulang pertanyaan tu, sebab dia tau saya memang tak sarapan lagi, " Duit tu hang jangan sep (kedekut) sangat, gunalah duit tu buat makan, nie dok simpan tak guna buat apa?"

MAZHAB nenek mana saya nak ambik nie.. hahaha. ketika tu saya berada di antara dua khilaf nenek yang menyarankan tidak menggunakan duit dan dan pergunakan duit. alMaklumlah budak private... masa tu terfikir mana satu yang nak ikut nie... Nenek belah ayah atau belah mak...?.
Ada sesiapa yang boleh membantu saya?

No comments:

Post a Comment

Undi Anda adalah Rahsia