Pages

Sunday, August 14, 2011

Penelitian Semula Hikmah berpuasa pada kita

 Burung yang menanti hidangan... Gambar Hiasan
Ustaz berkata hikmah berpuasa ialah kita nak didik diri kita marasai kesusahan dan kelaparan orang-orang yang susah dan miskin. Selama ini mereka berlapar tiada manusia mahu mendengar rintihan perut mereka. Tiada insan yang mengambil peduli akan mereka.... Mereka berfikir adakah masih ada peluang bagi perut ini merasai sesuap nasi, merasai manisnya sebiji kurma, merasai kehilangan kehausan..? Peluang masih ada atau tidak?

Apabila tibanya Ramadhaan, mereka merasai mungkin bulan ini ada harapan, ada sirna untuk orang lain merasai bagaimana kesusahan mereka, bagaimana mereka berlapar, agar manusia lain mampu memberi untuk mereka meneruskan kehidupan.

Tetapi sudah berlalu beberapa hari dalam Ramadhan, seolah tiada manusia yang mendengar tangisan anak inginkan susu, seolah tiada mata yang melihat kempisnya perut, seolah tiada berita yang mereka dengar akan kesusahan ini, sedangkan hikmah berpuasa sepatutnya terjadi, sepatutnya ukhwah berkembang indah sesama muslim.

Kemana duit kita  di bulan ini, ke mana harta kita di bulan barakah ini,.....Bazar Ramadhan kita habiskan, Semua shoping complex kita laburkan, semua pusat saloon kita habiskan,...... semuanya untuk kepentingan peribadi, kepentingan kroni.... Tanpa kita melihat tangisan yang lebih memerlukan yang lebih membutuhkan wang kita, Saudara Kita seAqidah kita di Somalia....

Apakah kita tidak pernah mendengar Ayat Allah berbunyi:
Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara

atau kita lupa? Atau kita buat2 lupa. Sudah kita lupa pesan nabi: Ibarat sesama muslim laksana sebuah bangunan yang saling menguatkan...

Saya berpesan pada diri saya dan diri anda untuk kita lihat kembali sejauh mana Ramadhan ini mendidik diri kita untuk merasai kesusahan orang lain sehingga membuatkan kita ingin membantu saudara seaqidah dengan kita... Moga Allah terima Ramadhan kita.

No comments:

Post a Comment

Undi Anda adalah Rahsia