Pages

Wednesday, June 1, 2011

Kebodohan dalam Masyarakat: Apa tindakan kita?

Terkenang nostalgia lama, ketika perjalan pulang daripada AGM (Mesyuarat Tahunan) sebuah NGO di Selangor. Saya bersama beberapa orang pak cik yang amat saya kenali menaiki bas untuk pulang ke Kedah.. Subhanallah sepanjang perjalanan pulang pelbagai nasihat dan saranan diberikan kepada saya... terisi jiwa dengan nasihat daripada orang yang lebih tua daripada saya..

Semasa perjalanan pulang, bas yang kami sewa  berhenti rehat di sebuah RnR, saya tak ingat RnR yang mana satu. ketika itu sudah masuk waktu solat Maghrib, kami terus menuju ke surau yang disediakan untuk solat Jama3 taqdim (gabung maghrib dan Isyak). Saya menjadi makmun dan ada seorang pak cik dari kalangan kami menjadi imam.. Surau itu agak kecil, tapi ok je... Ketika solat aku terperasan di sebelah aku ada ruang kosong dan boleh muat seorang lagi, datang seorang pemuda lalu berdiri di sebelah imam dan solat berseorangan.

Sesudah kami selesai solat, saya bersama pakcik2 keluar daripada surau tersebut. Saya berjalan dengan dua orang pak cik yang amat saya kagumi menuju ke medan selera. Seorang pak cik mulakan bicara:  Kita boleh menjadi makmum solat fardu mana2 orang yang solat kecuali dua solat... terus pakcik tu tanya saya: Apa dua solat tu? Saya mengaru kepala seperti tidak tahu... Pakcik itu sambung lagi: Solat Jenazah dan solat gerhana, sebab solat itu rukunnya tidak sama dengan rukun solat fardu... 

Saya tertarik dengan apa yang pak cik tersebut sampaikan, saya terus memasangkan telinga saya mendengar apa yang dikatakan oleh pak cik tu: Sebentar tadi waktu kita solat, ada orang solat berseorangan sedangkan ada solat jemaah, ada orang pilih nak satu pahala sedangkan di situ ada 27 pahala, kita kesian melihat kebodohan yang terjadi dalam masyaratkat, ini baru dalam bab solat belum dalam bab2 yang lain, Allah nak beri lebih tapi pilih yang paling sedikit...

Mencelah seorang lagi pak cik yang berada disebelahku: sebab itulah kita tak boleh duduk diam, mesti kena buat sesuatu dalam nak memberi kefahaman islam pada masyarakat, maka dakwah dan tarbiyah kita jangan tinggalkan.

Terus tercengang saya dibuatnya, walaupun pak cik2 tu bukan aliran deeniyah tetapi mereka nampak apa yang perlu buat dalam merawat ummah, saya kagumi mereka, mereka mengambil peluang dalam memberi pengajaran dan tarbiyah pada diri saya. Mereka memberi pendidikan kepada saya untuk melakukan something kepada masyarakat kita...

Umat akan terus kebodohan jika kita selaku yang faham khususnya budak2 deeniyah tetapi tidak memahamkan masyarakat tentang keluasan islam ini, kebahagian deen. Jadi sama2 kita muhasabah, apa yang kita buat untuk Menyedarkan Masyarakat kita? Tepuk dada tanya iman... Wallahu a3lam
 

No comments:

Post a Comment

Undi Anda adalah Rahsia